Praktijkgerichte nascholing over farmacotherapie in de eerste lijn
Menu

Geneesmiddelenreactie en de huid

  • 00Inleiding
  • 01Typen geneesmiddellenreacties
  • 02'Fixed drug'-eruptie
  • 03Maculopapuleus exantheem
  • 04Acuut gegeneraliseerde exanthemateuze pustulose (AGEP)
  • 05Stevens-johnsonsyndroom (SJS) en toxische epidermale necrolyse (TEN)
  • 06Drug reaction (or rash) with eosinophilia and systemic symptoms (DRESS)
  • 07Kinderen
  • 08In de praktijk: geneesmiddelenreactie of niet?
  • 09Reacties (0)

Samenvatting

De term ‘geneesmiddelenreactie’ wordt gedefinieerd als een onbedoeld en schadelijk effect bij inname van een geneesmiddel in een gangbare dosering. Het is een complexe materie binnen de geneeskunde, omdat bijna elk geneesmiddel een reactie kan uitlokken en vervolgens een zeer uiteenlopend klinisch beeld kan geven. Ook is het mechanisme niet altijd volledig bekend. Elke arts zal tijdens zijn loopbaan geconfronteerd worden met een geneesmiddelenreactie van de huid. Met dit artikel hopen we huisartsen en apothekers een praktisch overzicht te bieden om een cutane geneesmiddelbijwerking en de eventuele alarmsymptomen te kunnen herkennen.

Dit programma is niet meer geaccrediteerd en kan daarom niet meer worden aangeschaft

Log nu in om het volledige artikel te bekijken of om te reageren.

Abonneren

Informatie over dit artikel

Auteurs Mendels, drs. E.J.
Rustemeyer, Prof. dr. T.
Thema Nascholingsartikel
Accreditatie 1 accreditatiepunt
Publicatie 21 maart 2016
Editie PiL - Jaargang 20 - editie 1 - Editie 1, 2016

Leerdoelen

Na het lezen van dit artikel:

  • kent u de definitie van een geneesmiddelbijwerking;
  • kent u de meest frequente typen immunologische reacties;
  • kent u het uiteenlopende klinische beeld en de behandeling van cutane geneesmiddelbijwerkingen;
  • weet u welke de alarmsymptomen zijn voor ernstige cutane geneesmiddelbijwerkingen;
  • weet u wanneer u dient te verwijzen naar de tweede lijn.