Praktijkgerichte nascholing over farmacotherapie in de eerste lijn
Menu

Is er een relatie tussen geïnhaleerde anticholinergica en cardiovasculaire episoden bij patiënten met COPD?

Door op 01-10-2009

Er heerst onzekerheid over de vraag of geïnhaleerde anticholinergica, met name ipratropium en tiotropium, het cardiovasculaire risico van patiënten met COPD verhogen of verlagen. Feit is dat de meest voorkomende oorzaak waarom COPD-patiënten in een ziekenhuis opgenomen worden een cardiovasculaire aandoening is. Dit zal deels te verklaren zijn doordat beide ziekten dezelfde risicofactoren hebben, zoals roken en gevorderde leeftijd.Voorts is er de hypothese dat door de systemische ontsteking bij COPD het risico op een cardiovasculaire aandoening, zoals een hartinfarct,wordt vergroot.

Log nu in om het volledige artikel te bekijken of om te reageren.

Abonneren

Informatie over dit artikel

Thema Farmacotherapie
Publicatie 1 oktober 2009
Editie PiL - Jaargang 13 - editie 10 - Editie 10, 2009