Praktijkgerichte nascholing over farmacotherapie in de eerste lijn
Menu

Medicatie bij AD(H)D, het gaat om je instelling

Door op 21-10-2022
  • 00Inleiding
  • 01Belangrijkste symptomen
  • 02Incidentie
  • 03Behandeling
  • 04Stimulantia
  • 05Niet-stimulantia
  • 06Overige farmaca
  • 07Reacties (0)

Samenvatting

Het begrip ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) volgens de Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-)5-criteria is beladen. Er zijn voor- en tegenstanders van het 'labelen' van kinderen en volwassenen en er is regelmatig desinformatie te vinden in de (sociale) media. De hoofdsymptomen, de multifactoriële invloeden, de bijkomende ontwikkelingsproblemen en de comorbiditeiten worden in dit artikel aangestipt. Ook wordt de schade door (te) late diagnose uiteengezet. De therapie bestaat uit verschillende opties die met het kind of de volwassene worden besproken. Dit artikel gaat over een deel van de behandeling, namelijk medicatie (vooral stimulantia), die in overleg wordt ingezet als hulpmiddel waarbij voor- en nadelen goed moeten worden besproken. Voorkómen van bijwerkingen, goede communicatie en autonomie zijn hierbij van belang. Ook het vervolgtraject, een warme overdracht en de routinecontroles komen ter sprake.

Gedegen kennis van ADHD kan leiden tot een betere kwaliteit van leven en kan veel leed besparen.

Log nu in om het volledige artikel te bekijken of om te reageren.

Abonneren

Informatie over dit artikel

Auteurs Rodrigues Pereira, R.
Thema Nascholingsartikel
Accreditatie 1 accreditatiepunt
Publicatie 21 oktober 2022
Editie PiL - Jaargang 12 - editie 3 - Editie 3, 2022

Leerdoelen

Na het bestuderen van dit artikel:

  • weet u welke medicamenten een plaats hebben in de behandeling van ADHD-klachten;
  • kunt u adequate voorlichting geven over het effect en potentiële bijwerkingen van medicatie;
  • bent u in staat om de finetuning van medicatie te begeleiden;
  • weet u dat medicatie een veilige therapeutische mogelijkheid is van de behandeling;
  • heeft u een visie ontwikkeld op het multifactoriële karakter en dus de multimodale behandeling van kinderen en volwassenen met ADHD-klachten.