De openbare apotheker verandert steeds meer van leverancier van medicatie naar zorgverlener. Een groot deel van deze zorg omvat het geven van voorlichting aan patiënten. Dit wordt echter niet noodzakelijkerwijs herkend door patiënten. In dit artikel wordt onderzoek beschreven naar de informatiebehoefte van patiënten die starten met chronische medicatie (orale antidiabetica), en welke rol de apotheker hierin kan spelen. Uit interviews en focusgroepbijeenkomsten met patiënten bleek dat de huisartsen niet voldoen aan alle informatiebehoefte van de patiënten. Hier ligt een kans voor de apotheker. De genoemde sterke punten van de apotheker en zijn medewerkers waren kennis, service, vriendelijkheid en samenwerking met huisartsen en praktijkondersteuners. Deze sterke punten bieden de apotheker handvatten om de farmaceutische zorg verder te ontwikkelen en optimaliseren.
Auteurs | Lamberts, E.J.F. |
---|---|
Publicatie | 21 juni 2014 |
Editie | PiL - Jaargang 18 - editie 2 - Editie 2, 2014 |
1994-2005 Openbaar apotheker in IJsselstein 2004-2006 Algemeen directeur PreMedic 2006-2008 Manager Farmaceutisch praktijkonderzoek, Mediveen Groep 2007-2013 Docent apotheekbedrijf en bedrijfskunde in de zorg, Universiteit Utrecht 2008-2013 Promotieonderzoek, Universiteit Utrecht in samenwerking met de VU